De geneeskundige begeleiding

Bij de medische hulpverleners in de verblijfscentra van Samusocial kan iedereen die dat wenst op raadpleging komen en indien nodig kan langs die weg een zorgnetwerk rond de betrokkenen worden opgebouwd of hersteld.

In 2022

2.587

personen ontvangen voor een individueel gesprek (39,6 % van het opgevangen publiek)

162.364

geneeskundige prestaties, hetzij gemiddeld 444 prestaties per dag

81.621

prestaties in ons gemedicaliseerd centrum voor kwetsbare mensen, hetzij 223 prestaties per dag

Doelstellingen en dienstenaanbod

• Een globale geneeskundige diagnose;
  • Verzorging en behandeling van mensen met chronische en/of acute aandoeningen;
  • Doorverwijzing naar ziekenhuizen en/of ambulante zorgstructuren (medische huizen, ONE, centra voor gezinsplanning…);
  • Bewustmaking op het gebied van risicobeperking;
  • Voorlichting over hygiëne;
  • Gezinsplanning (preventie, anticonceptie…);
  • Therapeutische opvoeding (bv. zelfbeheer van diabetes of behandeling van andere chronische ziekten).

Elk centrum beschikt over een ziekenboeg met de nodige medische uitrusting om parameters op te nemen en voor wondverzorging en hygiëne. Elk centrum kan ook nood- en/of essentiële geneesmiddelen verstrekken. Als de gezondheidstoestand van bepaalde mensen een herstelperiode en/of specifieke zorg vereist, kunnen zij worden opgenomen in ons centrum voor kwetsbare personen, waar medische verzorging wordt verstrekt om de continuïteit van de zorg

en de behandeling te waarborgen, onder meer dankzij 30 bedden van de Zorghalte (Lits Halte Soins de Santé) voor gezondheidszorg en 15 bedden van de eenheid met gemedicaliseerde bedden (Lits d’Accueil Médicalisés) (cfr. punt 3.1.1.4 voor meer informatie over het dienstenaanbod van het gemedicaliseerd centrum voor kwetsbare personen).

De medische teams werken nauw samen met hun sociale collega’s en psychologen en met het externe netwerk om een zo compleet mogelijke ondersteuning te bieden die is aangepast aan de behoeften en wensen van de betrokkene.

De NGO Dokters van de Wereld verzorgt tevens medische permanenties in ons centrum voor alleenstaande mannen en in ons eerstelijns noodcentrum voor gezinnen.

Onderverdeling van de 162.364 geneeskundige prestaties verricht in alle centra samen

In 2022 zijn 162.364 geneeskundige en verpleegkundige prestaties verstrekt (gemiddeld 444 per dag).

Pathologieën waargenomen in alle centra (n=1265)

Op een steekproef van 1.265 personen werden 7.589 pathologieën vastgesteld in 2022. Dat zijn gemiddeld zes pathologieën per persoon doorheen het jaar. Net als in 2021 zijn de meeste vastgestelde pathologieën van neuropsychiatrische aard.

Onze activiteit in 2022

Begin 2022 stond opnieuw in het teken van de crisis als gevolg van het coronavirus. De sluiting van het lockdowncentrum voor daklozen in maart 2022 maakte de taak van onze noodcentra complexer aangezien zij nu genoodzaakt waren positief geteste bewoners binnen de eigen muren te isoleren. Mensen die op straat leven en die besmet waren met het coronavirus, moesten vaak worden doorverwezen naar ziekenhuizen.

De gezondheidscrisis zorgde ook voor algemene vermoeidheid bij het personeel. Zoals in vele ziekenhuizen en zorginstellingen bleek de aanwerving van nieuw personeel een moeilijke opgave.

In de zomer van 2022 opende ons centrum voor alleenstaande mannen 100 plaatsen voor aanvragers van internationale bescherming (zie punt 3.2.3). Door deze plotselinge toename van de capaciteit moest het verplegend personeel van het centrum een groot aantal besmettingen met tuberculose, schurft en bedwantsen opvangen.

Globaal genomen hebben we een sterke toename gezien van verzoeken om accommodatie vanuit de ziekenhuizen. Bovendien gaat het bij deze verzoeken steeds vaker om begunstigden met ernstige aandoeningen die een complexe verzorging vereisen. Door de verzadiging van het ziekenhuisnetwerk stuiten wij steeds meer op onze materiële, menselijke en financiële grenzen.

Ook de problematiek van mensen voor wie geen doorverwijzing mogelijk is (ouderen met ernstige aandoeningen, enz.) neemt toe, met het risico dat op termijn een trechtereffect ontstaat dat onze opvangcapaciteit beknot.

Het is duidelijk dat de oprichting van structuren als rust- en verzorgingstehuizen voor mensen zonder papieren een absolute noodzaak is.

VOORUITZICHTEN VOOR 2023

• De medische dienst heeft na de verhuizing van onze eerstelijns noodopvang voor gezinnen heel wat administratieve problemen ondervonden: de moeizame samenwerking met huisartsen, medische huizen, de OCMW’s… Wij hopen deze belemmeringen in 2023 volledig achter ons te laten;
  • De zichtbaarheid van Samusocial verbeteren bij toekomstige zorgverleners;
  • Nog meer inspanningen doen om alcoholgerelateerde risico’s te verminderen.