side-area-logo

De maatschappelijke begeleiding

Met inzet van het potentieel van de gebruiker en van al onze partners begeleiden onze maatschappelijk werkers de persoon in zijn zoektocht naar de duurzaamste oplossingen om van de straat weg te komen.

In 2022

4.066* personen ontvangen voor een individueel gesprek (62,24 % van het opgevangen publiek)

* Dit cijfer vindt zijn verklaring met name in het feit dat met kinderen (1.458 in 2022) geen gesprek plaatsvindt wanneer hun specifieke situatie dit niet vereist. Ook moet worden opgemerkt dat sommige mensen niet willen worden geïnterviewd, niet over de nodige talenkennis beschikken of slechts enkele uren bij ons verblijven, zonder dat zij daarbij begeleiding nodig hebben.

Doelstellingen

  • De bevindingen van het eerste onthaal bevestigen en de behoeften van de betrokkene bepalen;
  • De persoon helpen de nodige stappen te ondernemen om zijn situatie te verbeteren;
  • Zorgen voor toegang tot dringende materiële hulp (voedselpakketten, maaltijdbonnen voor sociale restaurants, voorschotten op de uitkeringen van de volgende maand…);
  • De persoon begeleiden naar een woonoplossing die is aangepast aan zijn situatie.

Tijdens de noodopvang gebeurt de maatschappelijke opvolging via permanenties, 7 dagen per week overdag en/of ’s avonds. Deze omvat:

  • gesprekken en anamnese/globale psycho-medisch-sociale diagnoses;
  • geïndividualiseerde begeleiding van de persoon bij sociaal-administratieve procedures: herwinning van sociale rechten (leefloon, werkloosheids- of invaliditeitsuitkeringen, ziekenfonds…), opstarten van juridische procedures (regularisatie, gezinsrecht);
  • materiële begeleiding van de persoon bij alle contacten met diensten en besturen;
  • opvolging van het schooltraject (inschrijving, follow-up, schoolbegeleiding enz.);
  • doorstroming naar oplossingen weg van de straat (opvangcentra, gespecialiseerde instellingen, een woning, Housing First enz.)