De telefoonpermanentie

In 2022

oproepen verwerkt door de telefoonpermanentie

oproepen met een vraag om onderdak

interventies van de mobiele hulpteams na een oproep over een persoon in nood

De telefoonpermanentie is het zenuwcentrum van Samusocial. De dienst is zeven dagen per week de klok rond bereikbaar op het centrale telefoonnummer (02/551.12.20) en via het groene nummer (0800/99.340).

Doelstellingen

• Een eerste luisterend oor bieden om te bepalen welke interventie het meest geschikt is voor de situatie van de persoon in nood (noodverblijf, informatie, een mobiel team sturen, doorverwijzen naar een andere dienst…);
  • Registratie van verzoeken om onderdak (via het groene nummer) en inkomende doorverwijzingen van andere diensten (OCMW’s, ziekenhuizen, politie, verenigingen…);
  • Registratie van persoonsbeschrijvingen, verzoeken om interventie door de mobiele teams en vragen om informatie.

Wie belt Samusocial?

• Mensen die hulp zoeken (onderdak, informatie, interventie van de mobiele teams, enz);
  • Sociale diensten, politie, brandweer, spoedgevallen van ziekenhuizen en andere hulpdiensten uit de sociale en gezondheidszorg;
  • Burgers die een persoon in nood willen melden.

Een proces van voortdurende verbetering

Sinds 2020 heeft de telefoonpermanentie tal van veranderingen ondergaan die ze verder moet professionaliseren en beter laten aansluiten bij de specifieke behoeften van ons publiek, onze partners en de burgers.

In augustus 2022 werd daartoe ook een nieuwe telefooncentrale geïnstalleerd. Dankzij dit nieuwe systeem krijgen de medewerkers toegang tot een individuele oproepgeschiedenis, waardoor ze efficiënter kunnen werken.

Door de aanpassingen die nodig waren voor de installatie van het nieuwe registratiesysteem bleek het niet mogelijk om voor de laatste vijf maanden van het jaar 2022 nauwgezet alle gegevens te verzamelen over de activiteit van onze telefoonpermanentie. Daarom hebben wij ervoor gekozen de analyse van de activiteiten van de telefoonpermanentie toe te spitsen op de periode van januari tot juli 2022.

Onderverdeling van de 40.229 oproepen verwerkt door de telefoonpermanentie tussen 01/01/22 en 31/07/22

Van de 66.153 oproepen die in 2022 binnenkwamen, werden er 40.229 behandeld via de telefoonpermanentie tussen 1 januari en 31 juli.

Onderverdeling van de 7.017 algemene oproepen verwerkt door de telefoonpermanentie tussen 01/01/22 en 31/07/22

Tussen 1 januari en 31 juli 2022 zijn 7.017 algemene oproepen behandeld. Algemene oproepen zijn de binnenkomende telefoonoproepen zonder de persoonsbeschrijvingen en zonder de verzoeken om onderdak.

Aantal verzoeken om onderdak dat geweigerd moest worden bij gebrek aan voldoende opvangcapaciteit

Tussen januari en juli 2022 werden 12.777 weigeringen opgetekend. Wij stelden in mei 2022 een aanzienlijke toename vast (+55,96 % vergeleken met de maand april) van het aantal weigeringen voor onderdak als rechtstreeks gevolg van de sluiting van de plaatsen in de winteropvang. In totaal werden van de 54.543 verzoeken om onderdak die in de loop van 2022 zijn geregistreerd, 36 % van de aanvragen geweigerd. Helaas weerspiegelen deze cijfers niet de realiteit van de verzoeken om onderdak. Want als de laatste plaatsen van de dag via de telefoon zijn verdeeld, verspreidt deze informatie zich onmiddellijk onder de daklozen, die vervolgens niet langer de moeite nemen om contact met ons op te nemen voor verblijf.

Het nieuwe systeem van onze telefoonpermanentie leert ons ook dat 82% van de geregistreerde verzoeken afkomstig is van alleenstaande mannen.